Zajęcia dla dzieci z grupy ryzyka dysleksji

Celem zajęć jest zapobieganie problemom z czytaniem, pisaniem i liczeniem u dzieci. Ponieważ dysleksja związana jest w głównej mierze z zaburzeniami w sferze analizy i syntezy wzrokowej, słuchowej i kinestetyczno-ruchowej, zajęcia polegają przede wszystkim na intensywnej pracy w tych obszarach.

Wsparcie terapeutyczne jest szczególnie potrzebne dzieciom w młodszym wieku szkolnym, u których jednocześnie występuje kilka spośród następujących problemów.

W zakresie mowy:

  • zniekształcenie nazw,
  • trudności w zapamiętywaniu nazw i dłuższych sekwencji słownych lub serii nazw (np. nazwy dni tygodnia, miesięcy),
  • mylenie nazw zbliżonych fonetycznie,
  • używanie nieprawidłowych przedrostków, przyimków,
  • zbyt długie utrzymywanie się w mowie dziecka agramatyzmów i neologizmów.

W zakresie słuchu zaburzone:

  • zapamiętywanie piosenek i wierszyków,
  • odtwarzanie rytmu,
  • zapamiętywanie dłuższych sekwencji,
  • rozumienie dłuższych i złożonych poleceń słownych,
  • dzielenie wyrazów na sylaby i składanie ich w całość (analizie i syntezie wyrazów).

Zjawiska związane z percepcją i pamięcią wzrokową:

  • nieporadność w rysowaniu (rysunki treściowo bogate, lecz bardzo ubogie i prymitywne graficznie),
  • trudności w budowaniu z klocków,
  • problemy z układaniem obrazków, znajdowaniem brakującego elementu obrazka,
  • trudności w dostrzeganiu szczegółów różniących obrazki.

Zaburzenia motoryki:

  • trudności w opanowaniu czynności samoobsługowych i czynności grafomotorycznych (dziecko nie lubi rysować, rysuje nieporadnie),
  • niska sprawność ruchowa dziecka: słabo biega, długo uczy się jeździć na rowerze, itp.,
  • opóźnienie kształtowania się lateralizacji przejawia się oburęcznością (dziecko do końca okresu przedszkolnego używa na zmianę ręki prawej i lewej).

Jeśli zastanawiają się Państwo, czy Wasze dziecko skorzysta na zajęciach z logopedą, zapraszam do kontaktu! Chętnie udzielę odpowiedzi na nurtujące Państwa pytania.